Ik krijg het resultaat van mijn gedachten

Gedachten zijn krachten

Leven is gedachten. Alle materie, alle emoties en al het spirituele is een tot vorm gebrachte gedachte. Dit is een stelling die velen niet aanvaarden. Maar de vraag is of jij hem wilt aanvaarden.

Kijk eens naar een voorwerp dat zich nu in je nabijheid bevindt. Waarschijnlijk ben je er van overtuigd dat dit voorwerp er al was en dat jij er iets over kunt denken. Maar wat als dit voorwerp er enkel en alleen is omdat jij er aan denkt? En wat als dit voor alles geldt dat je kunt waarnemen met je zintuigen? De geur van een bloeiende appelboom, het geluid van een straaljager, de smaak van een gebakken banaan, de kleuren in de lucht bij een heldere zonsondergang, een streling van iemand die je heel dierbaar is.

Ik wil je vragen om je te openen voor het idee dat bovengenoemde voorbeelden allemaal tot vorm gebrachte gedachten zijn. Ze zijn wat jij ze vertelt wat ze zijn. Jij vindt het mooi; ik vind het lelijk. Jij ziet een wolk in de vorm van een bloem; ik zie in diezelfde wolk een tractor. Dingen liggen niet vast. Het zijn slechts interpretaties. Ze veranderen mee met onze gedachten.

En hoe zit het met jezelf? Is de persoon die je denkt te zijn ook aan verandering onderhevig? Ben jij wie je denkt dat je bent? Het antwoord hierop is waarschijnlijk afhankelijk van het moment en van diegene aan wie je dit vraagt. En als dat steeds verandert, wie ben je dan? Is het niet vreemd niet te weten wie je bent? Bestaat er zoiets als Waarheid, iets waar we het allemaal te allen tijde over eens zijn?

Ik geloof van wel. We kunnen ons hier bewust van worden. Maar alleen door te stoppen met te vertellen wat alles is en te vertellen wie we denken te zijn. Het is heel duidelijk uitgelegd in het YouTube filmpje van vorige week. Als ik werkelijk los wil komen van mijn eigen interpretaties zal ik alles moeten bevragen wat het is. Zo kan alles mij vertellen wie ik ben. De hamvraag is: Wat hebben we gemeen? In dat wat we werkelijk gemeen hebben kunnen we ons verbinden.

Terug naar het begin: alles is een tot vorm gebrachte gedachte. Ze is in het leven geroepen doordat ik die gedachte waarde heb gegeven. Deze gedachte is de sleutel tot meesterschap omdat het aanvaarden hiervan betekent dat ik niet meer slachtoffer ben van omstandigheden die mij lijken te overkomen. Ik neem de verantwoordelijkheid voor alles wat ik ervaar en leer om te kiezen voor gedachten die mij een gelukkig resultaat brengen.

Wat denk je hiervan? Wil je uitvinden of dit waar is? Dan geef ik je graag huiswerk mee, zodat je het zelf kunt ervaren. Dat doen leraren graag   😉

— Kijk de komende week welke gedachte je denkt op het moment dat je jezelf pijn doet. Bijvoorbeeld: je stoot je ergens aan, of je snijdt in je vinger, of je verstapt je. Zodra dat gebeurt vraag je aan jezelf: Welke gedachte was ik aan het denken? Welk gevoel had ik vlak voordat het gebeurde? Je hoeft het niet te analyseren. Het opmerken is voldoende —

Ik beloof dat over dit huiswerk geen overhoring komt. Maar het telt wel mee voor je eindresultaat.

Liefs, Nico

Geef een reactie

